Het onderzoek
De studie vergeleek drie auto’s in dezelfde prijsklasse (C, kleine middenklassewagens van €20.000 tot 35.000): een Volkswagen Golf die op benzine rijdt, een elektrische Golf en de Toyota Mirai. Die laatste is qua prijs (meer dan €80.000) niet in de C-klasse, maar qua functionaliteit wel; er zijn op dit moment geen waterstofauto’s goedkoper dan de Mirai verkrijgbaar.
In de vergelijking komt op dit moment de elektrische auto als beste uit de bus; vanaf 70.000 gereden kilometers is deze strikt duurzamer dan een benzineauto en waterstofauto. Dit terwijl de energiemix nog verre van groen is, en er indirect dus ook CO2 ontstaat bij het rijden in een elektrische auto. Maar bij het opwekken van elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij verbranding van benzine of productie van waterstof uit aardgas.
Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik – alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.
Waterstof in 2030 nog steeds minder duurzaam
Over tien jaar ziet het plaatje er anders uit. Dan is de elektrische auto nog steeds de duurzaamste, maar bungelt de benzine-auto onderaan en staat waterstof op plek twee. Daarbij nam CE Delft wel aan dat een deel van de waterstof gemaakt wordt met groene stroom. De elektrische auto wint het dan vanaf 75.000 gereden kilometers van waterstof. Omdat er meer groene stroom is in de toekomst, wint de batterijwagen het qua uitstoot in 2030 al bij 40.000 kilometer van de benzine-auto. Zelfs als waterstof in de verdere toekomst 100 procent uit groene stroom komt, is de elektrische auto een beter alternatief, volgens de studie.
In 2030 stoot een benzineauto volgens de studie nog steeds 41,6 ton CO2 uit, maar door betere batterijen en meer groene stroom stoot een elektrische wagen dan nog maar 19,1 ton CO2 uit. Een waterstofauto stoot 23,9 ton uit, doordat een deel van de waterstof tegen die tijd groen geproduceerd wordt. Bekijk het hele onderzoek hier.
Betaalbare elektrische auto
In het onderzoek is gekozen voor de C-klasse omdat dat het meestverkochte segment is. “Niet zozeer voor elektrische of waterstofauto’s, omdat het aanbod beperkt is. Maar in de nabije toekomst worden elektrische auto’s goedkoper en zullen er dus ook meer betaalbare wagens bijkomen”, vertelt Marieke van Amstel, verantwoordelijk voor het onderzoek.
Volgens Van Amstel bevestigt het onderzoek haar visie op de energietransitie: personenvervoer is geen goede toepassing van waterstof. “Vanaf 2030 zal er meer groene waterstofproductie komen, maar het blijft een beperkte energiedrager. Die moet je slim inzetten, en als er voor auto’s een beter, schoner alternatief is, lijkt het ons zonde om het daar toe te passen. Waterstof kan je beter inzetten in de industrie, voor zwaar vrachtvervoer of de luchtvaart.”