Equipment protect level: CL I, II & III, DIV 1, GP A-G T3 CL I, ZN 0, Ex&AEx ia IIC T3 Ga
Coast voegt ATEX-verlichting toe aan het assortiment. Waar voorheen vooral Energizer, Peli, Petzl en Mica de dienst uitmaakte komt het Amerikaanse Coast nu ook met 2 sterke ATEX-gecertificeerde producten de markt op, een hoofdlamp (LCOAHZ025) en een handlamp (LCOAHZ050). Beide zijn geschikt voor de hoogste gevarenzones (Zone 0), IP64, hebben enorme lichtopbrengst in vergelijking met hun concurrenten en zijn toch scherp geprijsd.
Wat vooral opvalt aan de handlamp zijn de 5 verschillende lichtopties en een indrukwekkende lichtopbrengst van 190 lumen. Ook zit er een handige magneet aan de riemclip waardoor de lamp gemakkelijk opgehangen kan worden. De hoofdlamp (HZ025) heeft ook een flinke lichtopbrengst (236 lumen) en beschikt over 6 verschillende lichtopties waaronder spotlight, floodlight en rood licht. Deze lampen van Coast zijn ideaal voor de professional die een ATEX-gecertificeerde lamp nodig heeft zonder concessies te doen over de prestaties. Wilt u meer lezen over ATEX-verlichting? Klik dan op onderstaande knop.
Overbelaste soldaat
Soldaten krijgen tegenwoordig steeds meer technische snufjes mee, waardoor het gewicht stijgt dat door de soldaat meegedragen moet worden. Het gevolg is een overbelaste soldaat, wat een negatief effect heeft op onder andere zijn wendbaarheid en overlevingskansen.
Omdat Elfa naast groothandel ook een kenniscentrum is met meer dan 100 jaar ervaring, waren wij uitgenodigd om te vertellen over de ontwikkelingen van ‘smart batteries’. Elfa beschikt over een lichtere ‘smart’ backpack-batterij die (nagenoeg) alle apparaten op het lichaam van een soldaat van energie kan voorzien. Deze batterij is niet alleen lichter, maar ook een stuk veiliger. Dit is omdat het om een batterij gaat die na penetratie niet in thermal runaway terecht komt. Wilt u meer informatie over de smart batteries van Elfa? Neem contact met ons op.
Er is een sterk toenemend gebruik van lithium-ion batterijen. Denk onder andere aan het gebruik in powerwalls, in elektrische auto’s, intern transport en e-bike’s. De zorg over deze batterij, waar veel meer energie kan worden opgeslagen neemt sterk toe. Er wordt meer en meer over geschreven en gesproken maar werkbare informatie wordt nauwelijks verstrekt. Ook zijn er nog plekken waar gewerkt wordt met Lithium batterijen waar geen blusmiddelen aanwezig zijn die geschikt zijn om de thermal-runaway te stoppen.
Het is voor organisaties en bedrijven van groot belang dat zij hun operationele medewerkers een stevige basis meegeven omtrent het veilig werken met lithium-ion batterijen. Het is tegenwoordig immers belangrijker dan ooit dat medewerkers gevaren kunnen herkennen, risico’s op de juiste manier kunnen inschatten en de juiste maatregelen kunnen nemen. Op deze manier draagt de organisatie bij aan een veilige werk omgeving voor medewerkers en bezoekers, tevens is dit de manier om de continuïteit zo hoog mogelijk te houden in geval van een calamiteit.
Elfa biedt in nauwe samenwerking met Battery Safety Solutions oplossingen voor veilig transport, opslag en behandeling van lithium-ion batterijen. Ons team van experts biedt kennis en oplossingen voor uw uitdagingen en levert resultaat. Oplossingen die ervoor zorgen dat werknemers kunnen excelleren en veilig kunnen werken, waaronder opleidingen op maat voor de veilige behandeling van batterijen. Elfa biedt een praktische cursus ‘Basis veilig werken met lithium-ion batterijen’ waarin aspecten van veiligheidsrisico’s worden behandeld.
Battery Safety Solutions is gevestigd, en werkt samen met Van Peperzeel in Lelystad. Van Peperzeel is het grootste batterij sorteer bedrijf van de Benelux. U krijgt les van de experts op het gebied van lithium-ion batterijen.
Naast de trainingen kunt u bij Elfa ook terecht voor de blusmiddelen van N-EXT. De N-EXT brandblusser is zeer geschikt om in te zetten bij lithium batterij branden. Het inzetten van dit blusmiddel bij lithium branden zorgt voor zeer snelle koeling, dit is de enige manier om een ‘thermal runaway’ van een lithium brand te stoppen.
Wilt u meer informatie ontvangen over de blusmiddelen van N-EXT, of over de cursus ‘Basis veilig werken met lithium-ion batterijen’? Neem gerust contact met ons op.
Vanwege de feestdagen zijn wij in december op volgende dagen gesloten:
13 december – Gesloten, vanwege ons jaarlijkse bedrijfsfeest.
27 december – Gesloten, vanwege de kerstdagen.
Daarnaast leveren wij geen goederen uit tussen 23-12-2019 en 01-01-2020.
P.S. Heb je deze week een order geplaatst? Misschien heeft de Sint wel een chocoladeletter van Tony Chocolony in je pakketje gestopt.
Op woensdagmiddag hebben de Amerikaan John Goodenough (op de afbeelding), de Brit Whittingham en Japanner Akira Yoshino de Nobelprijs voor de Scheikunde in ontvangst genomen voor de ontwikkeling van de Lithium-ionbatterij. Het Nobelcomité verklaarde dat de drie heren verantwoordelijk zijn voor de ‘oplaadbare wereld’ en dat zij een reactief element getemd hebben. De winnaars ontvangen ruim €825.000 voor verder wetenschappelijk onderzoek.
Het ontstaan van de lithium-ionbatterij stamt uit de jaren 70 ten tijden van een grote oliecrisis. In een zoektocht naar energiebronnen die onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen ontdekte Whittingham de grote elektrische potentie van lithium-ionen. Hij vond een batterij uit met een potentiaal van twee volt. De batterij bleek echter onbruikbaar vanwege het explosiegevaar, te wijden aan de reactieve aard van lithium.
Goodenough voegde twee belangrijke ontwikkelingen toe aan de batterij. Allereerst plaatste hij de kathode (plus) van de lithium-ionen in een omgeving van kobaltoxide. Daarnaast bracht hij het potentiaal omhoog naar 4 volt. Goodenough is met zijn 97-jarige leeftijd de oudste Nobelprijs-laureaat ooit. In 2013 werd Goodenough al onderscheiden met de National Medal of Science. Deze werd destijds uitgereikt door Barack Obama (zie afbeelding).
Yoshino was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de eerste lithiumbatterij die geschikt was voor commercieel gebruik in 1985. Yoshino verving de anode (min) met een matrix van koolstof (cokes) wat een bijproduct is uit de olieraffinage. Dit alles resulteerde in een lichtgewicht secundaire (oplaadbare) batterij die talloze cycli mee zou gaan.
Op 8 september deed Elfa mee aan de Amsterdam City Swim. Een team van 11 werknemers van Elfa zwom 2km door de Amsterdamse binnenstad. Samen met onze donateurs hebben we een geweldig bedrag opgehaald: €11.075,- ! We willen iedereen die ons heeft aangemoedigd en aan het team gedoneerd heeft hartelijk bedanken!
Duracell Procell verkrijgbaar vanaf september 2019
Vanaf september 2019 zal de huidige industriële lijn van Duracell helemaal van de markt gaan en ruimte maken voor de nieuwe industriële lijn van Duracell: Procell. Deze zullen net zo als de Industrial by Duracell uitkomen in de bekende varianten AA, AAA, C, D, 4,5V en 9V. Oftewel ‘the big 6’.
De vernieuwde cellen van Procell hebben een stoere uitstraling, verbeterde kwaliteit en een langere levensduur van maar liefst +30%.
Ook wordt het aantal distribiteurs in Europa drastisch verlaagd van 180 naar 25 Master Distributors. Elfa is één van deze Master Distributors. Een mooie prestatie waar wij natuurlijk erg trots op zijn! Wilt u meer weten over de nieuwe Procell batterijen? Neem contact met ons op!
De nieuwe catalogus van Setolite staat nu online! Setolite heeft in het afgelopen jaar enorme sprongen gemaakt op het gebied van innovatie en techniek. Deze mobiele verlichting wordt daarom veel gebruikt bij de spoorwegen, door defensie, waternet, bij evenementen, rampenbestrijding en nog veel meer. Elfa is met trots exclusief distributeur in de Benelux en de UK van Setolite.
Benieuwd naar de vernieuwde producten? Bekijk hier de nieuwe catalogus
Veilig werken vraagt om goede verlichting
Elfa biedt kennis en producten voor verlichting in bouw en industrie. In het vakblad ‘De kracht van’ staat een artikel van Elfa over veilig werken met goede verlichting. ‘De kracht van’ is hét magazine voor de ijzerwarenvakhandel en technische groothandel. Een vakblad voor de branche, voor en door ondernemers.
Lees hier het artikel met de tips over veilig werken met goede verlichting (pagina 28).
Elfa ontwikkelt in samenwerking met Machinefabriek Bosserveld en NedTrain Zuid een vernieuwd afsluitsein voor NS
Tevens is de verlichting aangepast, waardoor de sluitseinpaal minder gevoelig is geworden voor regen en sneeuw en eenvoudiger kan worden bijgeladen. Dit wordt mogelijk gemaakt met een LED-armatuur met Li-ion cellen, die via een USB-kabel kunnen worden bijgeladen.
De sluitseinpaal: Een begrip binnen de ‘spoor-wereld’
Jarenlang heeft ELFA de sluitseinpalen in haar assortiment gehad. Destijds werden de sluitseinpalen voorzien van een LED-armatuur van Nissen en een accu van Cegasa, de rest was mechanisch en werktuigbouwkundig. De laatste jaren ontstond er behoefte aan een ‘remake’. De sluitseinpaal moest eenvoudiger worden, lichter en beantwoorden aan klant-specifieke wensen.
De sluitseinpaal 2.0, in 3 varianten, hebben de benodigde NedTrain-nummers gekregen en worden geleverd door machinefabriek Bosserveld. We denken te mogen stellen dat de 2.0 veranderingen heeft opgeleverd, die de gebruiker ten goede komen. Elfa heeft haar bijdrage in de ontwikkeling mogen leveren voor wat betreft de verlichting en is blij met de voordelen die het oplevert voor de mensen die er mee werken.
Ook op zoek naar een maatwerkoplossing?
In Lijnden worden maatwerkoplossingen in batterijen en licht geproduceerd. Neem contact op met Elfa als u meer voorbeelden van maatwerk wilt zien of als u zelf een vraag hebt die om een maatwerkoplossing vraagt.