De nieuwe Setolite Craftsman ST 200 RC is een bijzondere lamp die onze aandacht verdient. Deze werklamp is lichtgewicht, waterdicht en stofbestendig (IP66). Ook de lichtopbrengst van 1500 lumen is zeer indrukwekkend. De Craftsman ST 200 RC heeft een magneetbevestiging en is gemakkelijk te laden via USB-C. Overal inzetbaar, maar uitermate geschikt voor de rail, bouw en industrie. Voor meer informatie, neem contact met ons op.
De Craftsman ST 200 RC wordt geleverd met onder andere een USB-C lader
Dankzij de magneten is de lamp gemakkelijk aan metalen muur of plafond te bevestigen
Het onderzoek
De studie vergeleek drie auto’s in dezelfde prijsklasse (C, kleine middenklassewagens van €20.000 tot 35.000): een Volkswagen Golf die op benzine rijdt, een elektrische Golf en de Toyota Mirai. Die laatste is qua prijs (meer dan €80.000) niet in de C-klasse, maar qua functionaliteit wel; er zijn op dit moment geen waterstofauto’s goedkoper dan de Mirai verkrijgbaar.
In de vergelijking komt op dit moment de elektrische auto als beste uit de bus; vanaf 70.000 gereden kilometers is deze strikt duurzamer dan een benzineauto en waterstofauto. Dit terwijl de energiemix nog verre van groen is, en er indirect dus ook CO2 ontstaat bij het rijden in een elektrische auto. Maar bij het opwekken van elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij verbranding van benzine of productie van waterstof uit aardgas.
Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik – alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.
Waterstof in 2030 nog steeds minder duurzaam
Over tien jaar ziet het plaatje er anders uit. Dan is de elektrische auto nog steeds de duurzaamste, maar bungelt de benzine-auto onderaan en staat waterstof op plek twee. Daarbij nam CE Delft wel aan dat een deel van de waterstof gemaakt wordt met groene stroom. De elektrische auto wint het dan vanaf 75.000 gereden kilometers van waterstof. Omdat er meer groene stroom is in de toekomst, wint de batterijwagen het qua uitstoot in 2030 al bij 40.000 kilometer van de benzine-auto. Zelfs als waterstof in de verdere toekomst 100 procent uit groene stroom komt, is de elektrische auto een beter alternatief, volgens de studie.
In 2030 stoot een benzineauto volgens de studie nog steeds 41,6 ton CO2 uit, maar door betere batterijen en meer groene stroom stoot een elektrische wagen dan nog maar 19,1 ton CO2 uit. Een waterstofauto stoot 23,9 ton uit, doordat een deel van de waterstof tegen die tijd groen geproduceerd wordt. Bekijk het hele onderzoek hier.
Betaalbare elektrische auto
In het onderzoek is gekozen voor de C-klasse omdat dat het meestverkochte segment is. “Niet zozeer voor elektrische of waterstofauto’s, omdat het aanbod beperkt is. Maar in de nabije toekomst worden elektrische auto’s goedkoper en zullen er dus ook meer betaalbare wagens bijkomen”, vertelt Marieke van Amstel, verantwoordelijk voor het onderzoek.
Volgens Van Amstel bevestigt het onderzoek haar visie op de energietransitie: personenvervoer is geen goede toepassing van waterstof. “Vanaf 2030 zal er meer groene waterstofproductie komen, maar het blijft een beperkte energiedrager. Die moet je slim inzetten, en als er voor auto’s een beter, schoner alternatief is, lijkt het ons zonde om het daar toe te passen. Waterstof kan je beter inzetten in de industrie, voor zwaar vrachtvervoer of de luchtvaart.”
We zijn erg blij om met jullie te delen dat wij een nieuwe aanwinst hebben: Patrick Knöps. Hij is geen onbekende in de verlichtingswereld, waar hij al 4,5 jaar actief is geweest. Vanaf deze week aan zijn inwerktraject begonnen en vanaf september voor Elfa op de weg. Buiten dat Patrick graag over verlichting praat is hij vaak te vinden op het voetbalveld waar hij coach is van zijn twee zoontjes. Patrick staat te trappelen om bij onze klanten op bezoek te gaan en persoonlijk kennis te maken.
Maak een afspraak
Maak gelijk een afspraak om kennis te maken met Patrick via [email protected] of +316 51 13 78 03.
Vraag een bezoek aan
Elfa kan u helpen uw batterijomzet te laten stijgen. Onze accountmanagers kennen de markt, het aanbod en de toepassingen. Samen met uw klantenkennis is succes gegarandeerd! Vraag een bezoek aan via onderstaande link:
Radio Express is opgericht in 1923 en was volgens vele verantwoordelijk voor de populariteit van radiotechniek. De basis hiervoor is het grotendeels zelfgebouwde RE-laboratorium waar proeven werden uitgevoerd om vervolgens over te publiceren. Tijdens de in de jaren dertig heersende economische malaise wordt het zelf bouwen van radio’s voor velen een bittere noodzaak. Radio Expres zorgde voor de hiervoor benodigde kennis.
Elfa biedt al meer dan 100 jaar de beste batterijen. Voor meer informatie over de geschiedenis van Elfa kijk op:
Deze week hebben twee astronauten van Nasa een ruimtewandeling gemaakt om oude nikkel-waterstof batterijen te vervangen voor nieuwe lithium-ion batterijen. De nieuwe lithium-ion batterijen zijn lichter en kleiner dan de oude batterijen en bovendien hebben ze meer stroomcapaciteit.
Functie van de batterijen
Alle elektrische stroom op het ISS wordt opgewekt via de zonnepanelen van het station, die zonlicht omzetten in elektrische energie. In tijden dat het ISS echter door de ‘orbitale nacht’ gaat, kunnen de zonnepanelen geen energie meer produceren. Als zodanig is het noodzakelijk dat het ISS energie opslaat in batterijen, die het vervolgens kan gebruiken om zijn systemen van stroom te voorzien tijdens periodes van duisternis. Elke 1,5u maakt het ISS een rondje om de aarde, waarvan 45 minuten in het zonlicht is. Tijdens deze periode worden de batterijen opgeladen via de zonnepanelen en de batterijen worden ontladen terwijl ze de belastingen van het station voeden tijdens de periode van 45 minuten duisternis per baan.
Een uitgebreide uitleg over de verschillen tussen de oude nikkel-waterstof (Ni-H2) batterijen en de nieuwe Li-ion batterijen lees je hier.
De accu-leverancier van onder andere Tesla zegt dat het een enorme doorbraak heeft gemaakt in accutechnologie die de verkoop van elektrische voertuigen de komende jaren flink zou kunnen stimuleren.
CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd.), de Chinese auto-batterijgigant die onder andere Tesla, Volkswagen en BMW belevert, is klaar om een batterij te produceren die 16 jaar en 2 miljoen kilometer kan meegaan, maakte de voorzitter van het bedrijf, Zeng Yuqun deze week bekend. Dit is een gigantische vooruitgang ten opzichte de accupakketten die vandaag de dag gemonteerd worden die een levensduur van acht jaar of 250.000 tot 300.000 kilometer hebben.
Zeng stelt dat het bedrijf klaar is om te beginnen met het uitvoeren van bestellingen voor de batterij, maar maakte niet bekend of er al een partij bestellingen heeft geplaatst. Hij voegde toe dat de batterij ongeveer 10% meer kost dan gemiddelde EV-batterijen. Ook zou de batterij een hogere energiedichtheid hebben, waardoor het voertuig een grotere actieradius heeft.
De levensduur van de batterij is één van de belangrijkste struikelblokken die de wereldwijde acceptatie van elektrische voertuigen tegenhoudt, een batterij met zo een lange levensduur kan de branche compleet transformeren. Accu’s zijn namelijk het duurste onderdeel van elektrische voertuigen. Wanneer de levensduur van deze accu’s aanzienlijk verlengd worden zal de totale cost of ownership voor een elektrische auto behoorlijk omlaag gaan.
Bron: www.businessinsider.nl
Wij kunnen vanaf deze week weer klanten en leveranciers ontvangen! Wij houden overal minimaal 1,5 meter afstand, wassen extra vaak onze handen en onze collega’s werken nog steeds veel vanuit huis. Maak voor uw bezoek wel altijd eerst een afspraak.
In september 2019 presenteerde Duracell haar nieuwe industriële lijn van alkaline batterijen: Procell. Deze batterijen zijn de vervanging voor de ‘Industrial by Duracell’. Nu komt er naast de ‘General Purpose’ de ‘Intense Power’ bij. Daarmee is Duracell ‘s werelds eerste merk dat een tweevoudig portfolio professionele batterijen biedt.
Procell Intense Power batterijen zijn speciaal ontworpen om langer mee te gaan (vergeleken met eerdere Duracell industriële alkaline batterijen) in professionele apparaten met een hoog verbruik die veel stroom of piekvermogen eisen, zoals elektronische deursloten, zeepdispensers of beveiligingscamera’s.
Deze batterijen hebben tot 30% langere levensduur in professionele apparaten met een hoog verbruik, wat resulteert in minder batterijvervangingen en dus tot besparingen op kosten die samenhangen met het vervangen van batterijen.
De Procell Intense Power worden gemaakt aan de hand van een hoogwaardige celconstructie. Elke batterij wordt geleverd met een kwaliteitsgarantie. Ontwerp, veiligheid, productie en kwalificatie voldoen aan de strikte eisen die Procell stelt aan batterijen, die zijn gebaseerd op de ANSI- en IEC-batterijnormen.
Procell wordt gebruikt door fabrikanten over de hele wereld: Procell alkalinebatterijen zijn ontwikkeld in samenwerking met fabrikanten zodat ze optimaal presteren in professionele apparaten.
Ook voegt Procell de High Power Lithium toe aan het assortiment. Een krachtige Lithium Mangaandioxide batterij (CR123A) . Laat u adviseren over de juiste batterij voor in uw toepassing, neem contact met ons op.
Hemelvaartsdag zijn wij gesloten. Op vrijdag 22 mei staan wij gewoon weer voor u klaar!